Magyar Hősök Hete témahét – 2011.

A 2011/12-es tanév Magyar Hősök Hete Témahét beszámolója.

Elek – Kevermes Közoktatási Társulás
Dr. Mester György Általános Iskola és Óvoda
OM Azonosító: 201335

TÉMAHÉT

MAGYAR HŐSÖK HETE

2011. 09.29 – 2011. 10. 06-ig

Tervezés – előkészítés

Az idei évben is a magyar hősökre emlékező témahetet szervezett iskolánk a felső tagozatos diákoknak. A megbeszélést szeptember 13-án tartottuk, melynek során a tantestület tagjai elosztották egymás között a feladatokat.

A témahét felelőse Dézsiné Németh Ilona tanárnő lett. Ő felelt az október 6-i műsor megrendezéséért is. A diákösszekötő szerepével a tantestület Zsidó Ferencet bízta meg.

Az ötletek között szerepelt a hulladékgyűjtés és – hasznosítás is, amely végül egy, az összes évfolyam részére szervezett papírgyűjtés keretében meg is valósult a kollégák, szülők és gyerekek együttműködésével, mellyel sikerült erősítenünk a közösen végzett munka örömét.

Papírgyűjtés az iskola hátsó udvarán, szeptember végén
Papírgyűjtés az iskola hátsó udvarán, szeptember végén

A magyar hősök hetének kezdőnapjául az 1848-as forradalom és szabadságharc eseményei közül a pákozdi győzelem napját (szeptember 29.), zárónapjául az aradi vértanúk emléknapját (október 6.) választottuk.

A megbeszélésen célul tűztük ki, hogy a tanulók megismerjék szűkebb környezetükben található emlékműveket, valamint a már meglévő szemléltető anyagokat további, újonnan készített tablókkal egészítsék ki.

A témahét megvalósítása

A témahéthez kapcsolódóan az egyes órákon a kollégák megismertették a tanulókkal a magyar hősökkel kapcsolatba hozható, témába vágó tananyagokat, ismereteket, az eleki utcanevektől az emlékműveken át a tankönyvekben is megtalálható ismeretanyagokig, játékos feladatok vagy szemléltető anyagok, fényképek segítségével.

Az iskolai könyvtár ajánlata a témahétre
Az iskolai könyvtár ajánlata a témahétre

Az október 6-i ünnepnapra a nyolcadikos tanulók ünnepi műsorral készültek, Dézsiné Németh Ilona vezetésével. Erre az eseményre a diákok Klemm Tamás tanár úr segítségével óriásplakátokat és kisebb plakátokat készítettek számítógéppel, melyek Elek városában kifüggesztve meghívóul szolgáltak az ünnepségre.

Hoffmann Ferenc a számítástechnika órán borítékba helyezhető, az október 6-i ünnepségre szóló meghívókat készített a tanulókkal, melyet azok később Dézsiné tanárnő segítségével kikézbesítettek az eleki intézmények részére.

Meghívó október 6-ára, 2011.

A 8./A osztályosok osztályfőnökükkel, Zsidó Ferenccel felkeresték a temetőben az Eleken elesett második világháborús magyar katonák síremlékét, és virágokat ültettek el rajta.

Nagy sikere volt a könyvtári órának, melynek során a diákok Dézsiné Németh Ilona könyvtárossal megtekintették A kőszívű ember fiai c. filmet, majd összehasonlították a könyvben olvasottakkal, melynek során élénk beszélgetés alakult ki a témáról.

Lukácsné Kohut Anna tanárnő a Hősök Kertjébe ment az ötödikes tanulókkal, akikkel megtekintették az ott álló, második világháborús emlékművet. Mivel ők még nem tanultak a szoborral jelzett időszakról, a tanárnő egy kisebb beszélgetés keretében megismertette velük a történelmi eseményeket.

A nyolcadik osztályosok a főtéren található, a magyarországi németek kiűzésének országos emlékhelyét látogatták meg, ahol megismertettük velük a második világháború utáni szomorú eseményeket.

Szegedi Károlyné történelem szakos tanárnő az 1848-as és 1956-os emlékművekkel ismertette meg diákjait. Ennek során külön figyelmet szenteltek annak, hogy megemlítették: mivel több 1848-as mártír tisztet a szomszédos Gyulán szállásoltak el a vesztőhelyre menet, így feltételezhető, hogy ők Arad felé Eleket is érintették. Történelemórákon érdekes tablókat készítettek a tanulók a tanárnő segítségével, melyeket az iskola épületeiben sokfelé kifüggesztettek.

Készültek anyagok az 1956-os forradalommal kapcsolatban is, a nyolcadikosok részvételével.

Tóth Gábornéval az órákon több osztályban is tablókat készítettek a gyerekek, vagy az 1848-as szabadságharchoz kapcsolódó feladatokat oldottak meg. Ezek között volt az aradi vértanúkkal kapcsolatos kvízjáték, valamint az 1848-as szabadságharc irodalomban játszott szerepével is foglalkoztak, erről szóló, kevésbé ismert irodalmi művek bemutatásával, elemzésével.

Lénárt Istvánné az aradi vértanúkkal kapcsolatos feladatokat adott fel magyarórán a diákoknak, melyben voltak helyesírási feladványok, a hősökkel kapcsolatos olvasás utáni értési feladatok, valamint fogalmazás készítése. Csoportmunka keretében a tanulók elmesélték a történeteket a saját szavaikkal.

Dézsiné tanárnő nyelvtan órán az aradi hősök neveit gyakoroltatta, tollbamondásként egyikük búcsúlevelét írták le a tanulók.

Lukácsné Kohut Anna, Brindás Györgyné és Jámborné Simó Mária matematika- illetve fizika óráikon a hadsereggel, katonákkal kapcsolatos szöveges feladatokat oldattak meg a diákokkal.

Lukácsné Kohut Anna és Klemm Tamás a németórákon a hősökkel és háborúval kapcsolatos szavakat, történelmi témákat gyakoroltatott, és bővítette a tanulók szókincsét.

Az énekórákon negyvennyolcas dalokat ismerhettek meg a tanulók.

Nagyné Nádor Gabriella és Dávid Rémusz testnevelés szakos kollegák óráikon olyan gyakorlatokat végeztettek a gyerekekkel, amelyek valamilyen formában kapcsolódtak az erőnléthez, a fizikum megerősítéséhez, illetve biztonságos helyre történő eljutáshoz.

Pelle László a kémiaórán Alfred Nobel életének és munkásságának bemutatásakor beszélt a tanulókkal a lőpor összetételéről, hadi alkalmazásának jelentőségéről. Eközben a Nobel-díj jelentőségéről sem feledkezhettek meg.

Zárónap

Október 6-án, csütörtökön tartottuk a magyar hősök hetének zárónapját, egyúttal az aradi vértanúkról megemlékezve, mely az idén a városi ünnepség szerepét is betöltötte, mivel a másik eleki általános iskola, a középiskola tanulói, valamint több közintézmény képviselője is megtekintette.OKtóber 6 plakátja

Az ünnepséget a szokott módon, az iskola hátsó udvarán levő, erre jól használható lépcsőn tartottuk. A hetedikes és nyolcadikos tanulók szereplésével emlékeztünk meg nemcsak a tizenhárom aradi tábornokról, hanem a szabadságharc névtelenül elhunyt hőseiről is. A sok gyakorlás után előadott műsort a A szereplő diákokmeghívottak csendben, méltósággal figyelték. A ragyogó napsütésnek hála minden a tervek szerint zajlott, és a gyerekek előadása nagy sikert aratott a közönség körében.

A témahét értékelése

Az igazgató úr záró beszédeA témahét záró értékelése a diáktanács megbeszélésével kezdődött. A tanulók hangot adtak véleményüknek, mely szerint jónak találták a témahét programjait, és sok érdekes ismeretet szerezhettek a magyar hősökről.

A felső tagozatos munkaközösség értékelte a témahét eseményeit; a pedagógusok úgy találták, hogy a harmadjára megrendezett témahét megint sok hasznos információt adott a résztvevőknek, és segítette a tanár-diák kapcsolatot, a közös feladatmegoldás, ismeretszerzés örömét. Mindenki megállapította, hogy nemcsak a szépen díszített tablók tették színesebbé tanárok-diákok mindennapjait.

Kapcsolódó anyagok
Az októberi eleki önkormányzati újság címoldalán jelent meg az ünnepségről összefoglaló cikk. Az újság letölthető innen (pdf formátumban).
Képek a képgalériában találhatók itt.


Hozzászólás